CZYM JEST AUTOTRANSPLANTACJA?

Jako jeden z nielicznych Gabinetów stomatologicznych w Polsce wykonujemy wysokozaawansowany zabieg jakim jest autotransplantacja zęba prościej przeszczepienie zęba.

Zabieg ten polega na atraumatycznym usunięciu zawiązka zęba, najczęściej przedtrzonowca lub ósemki i przeniesienie go w nowo wytworzony zębodół. Przeszczepiony ząb kontynuuje swój dalszy rozwój w nowym miejscu.

Rzadziej przeszczepiane są zęby z zakończonym rozwojem korzenia, ponieważ taki ząb po przeszczepieniu należy przeleczyć endodontycznie (kanałowo).

Tooth-Autotransplantation-Dr-Massoomi

ZĘBY PRZEDTRZONOWE

W przypadku przeszczepiania zawiązków zębów przedtrzonowych korzeń takiego zęba musi być rozwinięty w ok. 1/2 – 2/3 długości, co koreluje z wiekiem pacjenta ok. 9-13 lat. Wskazaniem do tego zabiegu są, przede wszystkim braki zawiązków zębów przedtrzonowych i stłoczenia w łuku przeciwstawnym, z którego pobieramy zawiązek zęba. Kwalifikacja do zabiegu przeprowadzana jest po wykonaniu dokładnej diagnostyki ortodontyczno – chirurgicznej.

Drugim ważnym wskazaniem do wykonania takiego zabiegu jest uraz w obrębie zębów siecznych górnych. W tym przypadku również możemy wykonać autotransplantację zęba w celu zastąpienia brakującego siekacza lub siekaczy zębami przeszczepionymi. Po korekcie zachowawczej kształtu koron zębów przedtrzonowych, zęby takie są praktycznie identyczne w kształcie jak utracone siekacze.

ZĘBY TRZONOWE

W przypadku przeszczepiania zębów ósmych z niezakończonym rozwojem zabieg wykonujemy w wieku ok. 17-23 lata w zależności od stadium rozwoju korzenia zęba. Zębami ósmymi możemy uzupełnić utracone zęby trzonowe.

KŁY

W przypadku bardzo niekorzystnie zatrzymanych w kości kłów, również wykonujemy zabieg przeszczepienia takiego zęba w jego prawidłowe miejsce.

PRZEBIEG ZABIEGU

Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym i jest całkowicie bezbolesny. Przy każdym przeszczepieniu zęba wykonywana jest replika zęba przeszczepianego, dzięki czemu redukujemy znacznie możliwość wystąpienia powikłań. Replika zęba wykonywana jest w technologii druku 3D z wcześniej wykonanego zdjęcia tomografii 3D CBCT.

Dzięki posiadanej przez Naszego lekarza Jakuba Księżopolskiego specjalizacji z chirurgii stomatologicznej oraz kończeniu specjalizacji z ortodoncji jesteście Państwo pewni, że zarówno proces chirurgiczny jak i ortodontyczny przeprowadzony jest wg. najwyższych standardów.

autotransplantacja zęba
Przykład autotransplantacji zęba ósmego w pozycję zniszczonego zęba szóstego.